jan-en-fini-engeland-2017.reismee.nl

8e dag

Zoals gewoonlijk regende het toen we vertrokken. Het weer was nogal wisselvallig. Zon, regen, wind maar vooral droog. Hier en daar een (flinke) bui, zoals nu ’s avonds rond half elf. Maar wij liggen al lekker in ons warme droge bedje.

Een mooie rit gemaakt langs hele kleine dorpjes met heeeeeeeele smalle straatjes. Je kon precies zien hoe hoog de bussen en de vrachtwagens waren. Ook aan de zijkant werd er automatisch gesnoeid. Kaarsrechte wanden van planten, struiken en bomen. Je moet hier niet te zuinig zijn op de lak van je auto! Mooie cottages gezien in allerlei kleuren. Soms staan er de prachtigste bloemen bij te bloeien.

Voor de lunch zijn we gestopt bij een parkje dat een hele oude begraafplaats uit de 18e eeuw bleek te zijn. Lekker rustig. Heel veel de van grafzerken waren al (lang) niet meer te lezen. Dit was in Strawberry Hill, analoog naar het lied van de Beatles.

Plots zag Jan een AGA shop. Daar moesten we heen! Een heel geanimeerd gesprek gehad met de dames daar. Een en ander gekocht, met name een leuke beker met een roze/paarse AGA.

Wat schetste onze verbazing? Dat was de rode rotsen en rode strand. De andere stranden waren gewoon zandkleur. Soms wat grof zand, anders weer grof grint. Maar hier dus rood. Troela mocht hier eindelijk eens los rennen. Dat kan zelden omdat ze achter de katten en kleine hondjes aan gaat, maar hier waren alleen meeuwen te zien. Ze dronk uit een waterkuiltje en dat vond ze maar niks. Ze schudde haar kop en probeerde het nog eens. Weer niks. Later wilde ze ook niet meer uit een regenwater plas drinken. Ze had er haar bekomst van. Toch maar op mijn aandringen gedaan en toen was het goed. Het strand was hier heel breed en we stonden erg ver van de was af in een laagje water van 1 cm. diep. Bij dit strand was ook een publieke bbq. Heel grappig. Dan kun je toch lekker grillen zonder dat je je eigen bbq mee hoeft te nemen. Goed idee!

De begroeiing hier wordt al echt subtropisch. Er staan ook struiken die wij vroeger thuis in onze tuin een hadden. Geen idee hoe die heet, wij noemden het ‘het heilig boompje’ omdat het zo’n mooie bloemetjes gaf.

We zijn weer eens met de pont overgevaren. Dat is toch altijd weer leuk. Hier zagen we verschillende roeiboten met 4 roeiers en een stuurman/vrouw. Of ze oefenden voor het een of ander of les kregen was ons niet helemaal duidelijk.

We zijn weer op ons overnachtingsplekje gekomen. Daar staat een hele oude Fordson tractor uit 1942 met een stalen zadel zoals Jan op zijn Harley heeft, inclusief bladveer. Ook staat er een oude mangel buiten. De rollen zijn behoorlijk aangetast.

Zoals al gezegd, het giet af en toe van de regen. Geen internet verbinding in dit ‘funkloch’ net zo min als radio ontvangst.

Dees

Geweldige reis maken jullie! En de plaatjes zijn prachtig! Lekker op het gemakje, heerlijk! Veel plezier verder!!!