jan-en-fini-engeland-2017.reismee.nl

17e dag

17e dag

De zon schijnt en het is een lekkere temperatuur. We zitten in Melchbourne bij een pub waar ook paarden gehouden werden. Het viel ons op dat een paard een ster op zijn/haar bles had. Maar ik kon daar niet een goede foto van maken. Heb het de ‘boer’ gevraagd waarom dat was en hij wist te vertellen dat dit tegen de vliegen is.

Op weg naar Cambridge. Door onze mindere ervaring in Oxford hebben we al snel de auto langs de kant gezet bij de binnenstad. Parkeertarief viel alles mee. Goedkoper dan in Waalwijk! Twee uur zijn we weg geweest en hebben heel veel van de stad gezien. Het was er erg druk, maar dat was ook te verwachten. Veel studenten en veel toeristen. Heel veel verschillende talen gehoord. Bij een aantal colleges naar binnen gekeken/gelopen maar we mochten er eigenlijk niet naar binnen. Zeker niet met de hond en als bezoeker moet je er toegang betalen. Voor een foto was het geen probleem. De manier van grasmaaien is hier ook bijzonder. Het gras heeft vleug. De ene keer naar voren en de andere keer naar achteren.

De gebouwen zijn er heel bijzonder. Mooie hekken, torentjes op de gebouwen. De hele bouwstijl was erg indrukwekkend. We zijn over de markt gelopen en hebben er een soort van saucijzenbroodje gegeten. Daar kunnen wij Hollanders nog was van leren! Goed gevuld! Een behoorlijk maaltijd. En dat voor maar 2 pond per stuk. We hebben thee/koffie gedronken op een terrasje en achter ons kwam de muziek van een koor door de ramen naar buiten. Een bijzondere ervaring. Tegenover dit terras fotografeerden we een heel mooi smeedijzeren hek zoals er velen staan.

Achter zo’n hek zagen we in één perk de rode, maar ook de witte zonnehoed. Ik had de witte nog nooit gezien. De rode is de Echinacea maar hoe de witte heet?

We zagen een typisch Engelse kleermaker en daarboven kwam de mooie muziek uit het raam. Kennelijk was iemand aan het oefenen. Maar hij/zij kon het al. Het leek een klarinet, maar dat weten we natuurlijk niet.

We hadden ze al meer gezien, maar hier stonden ze mooi naast elkaar. Oude brievenbussen worden hier niet weggegooid! Ze staan broederlijk/zusterlijk naast elkaar. Een van Koning George en een van Koningin Elizabeth.

In een straat lagen messing bloemen verzonken in het plaveisel. En niet zo maar een paar maar een lange straat vol.

Jamie Oliver heeft hier een pizzeria. We hebben er niet gegeten maar wel gefotografeerd.

De naam Cambridge komt van “Brug over de rivier de Cam. “ We zagen verschillende bruggen liggen. Op die bruggen konden we ook foto’s maken van de bootjes die gepunterd werden.

Weer vielen de bijzondere schoorstenen op. Hier stonden ze zelfs hoog en vlak naast elkaar.

Behalve in Frankrijk waar we dat wel eens bezochten, en Jan gaat vaak ’s woensdags in Haarzuilen, is ook hier de Emmaüs vertegenwoordigd. Leuk om te zien.

We zijn weer gearriveerd op onze overnachtingsplaats in Congham in het noorden van Norfolk. Vlak bij Sandringham waar de Queen haar buitenverblijf heeft. Dit ligt ten noordoosten van King’s Lynn. We trekken nu langzaam langs de oostkust naar Harwich. Jan heeft lekker het eten gekookt en ik kon blijven zitten en genieten van mijn Gin & Tonic. Troela lag lekker op haar matje met de pootjes onder haar lijf getrokken als een kat.

Balt

Sandringham is de moeite waard om te bezoeken. Bernard kwam er regelmatig en liet onder andere een auto achter.
Nog veel reisplezier.
........en toen was er koffie.

peter

de naam van de witte zonnehoed is:

Echinacea Purpurea 'Alba'
Echinacea purpurea 'White Swan
Echinacea purpurea 'Coconut Lime' bloeit met witte gevulde bloemen in de periode juni-juli. De hoogte van Echinacea purpurea 'Coconut Lime' bedraagt 60-70 cm. Het blad is donkergroen. De standplaats van deze zonnehoed dient beslist zonnig te zijn.