jan-en-fini-engeland-2017.reismee.nl

20ste en 21ste dag

20ste en 21ste dag

Nadat we in lekker weer de boel weer ingepakt hadden, vertrokken we voor het laatste stukje van onze route. Van Norfolk via Suffolk naar Essex. Dat wil zeggen dat onze route liep vanaf Belton, waar we twee nachten waren via Norwich, Banham and Hadleigh naar Little Bentley, onze laatste overnachtingsplaats. De volgende ochtend naar Harwich om weer naar huis te gaan.

Omdat we deze dag niet zo ver hoefden te rijden, hebben we geprobeerd wat car boot sales te bezoeken in Norwich. Helaas het mocht niet zo zijn. Óf ze waren er niet, óf we hebben ze gewoon niet gevonden. Jammer maar helaas. Wel zagen we er weer een partij mooie schoorstenen. Dat zie je hier in Nederland toch niet of nauwelijks en daar overal.

Dan maar verder gereden en kwamen we door Banham. Een leuk plaatsje waar ook een dierentuin was. Dit gaf wat vertier vanwege de bezoekers aan de zoo. Er was een heel aardig groepje winkels, zoals een slager, een souvenierwinkeltje, een fish & chips verkoper. Daar hebben we natuurlijk onze lunch genomen en daarna hebben we wat rond gelopen en vond Jan wat oude machines. Toevallig van dezelfde makelij als het gietijzeren zadel op zijn Harley. En Jan zou Jan niet zijn, als hij niet overal in wil kijken hoe dingen in elkaar zitten.

Op een gegeven moment zagen we een aantal oldtimers ons tegemoet komen maar ik was steeds te laat om een foto te maken, totdat we dé auto tegenkwamen waar het allemaal om draaide. Een oude Rolls-Royce die als trouwauto dienst deed.

Wat me al eerder opgevallen was, zijn de vele nog oude telefooncellen. Lang niet altijd doen ze meer dienst in hun oorspronkelijke hoedanigheid, maar heeft men er allerlei nuttige functies voor bedacht. Zo zagen we ergens dat er een AED in zat. Vaak zagen we ook dat het een ruil-boeken-hokje was geworden, waar ook de dorpsmededelingen in opgeprikt werden. Het heeft toch wel iets om die oude traditionele dingen te bewaren. Net als in het plaatsje Hadleigh waar nogal wat oude huizen in volle glorie staan te pronken. Kennelijk gaan ze er ook prat op dat het er nog zo mooi is.

We hadden ons weer aangemeld bij de pub in Little Bentley waar we zouden overnachten en we waren er ruim op tijd. Tijd voor een kopje thee in onze camper want de pub was nog gesloten. Dan ook maar vast onze boterhammen voor de volgende dag op de boot klaar maken. Lekkere sneeën brood met een omelet met spek en ui erop. Smikkelen was dat aan boord.

Nadat we lekker gegeten hadden in de pub, kwam er die jonge man weer binnen die ons de eerste avond zo geholpen had met de tol betalen voor de brug. Dat was een leuk weerzien en langzaam aan druppelden ook de vaste klanten weer binnen en werd het een gezellige boel.

Zondag redelijk vroeg, voor onze doen, opgestaan. De boel ingepakt zodat we op tijd bij de boot waren. Het was er niet druk en het inschepen verliep allemaal prima. Natuurlijk op tijd vertrokken en over een GLADDE zee naar Hoek van Holland gevaren. De windmolens draaiden ook niet zo windstil was het. Dit was, denk ik, wel heel bijzonder. We hadden leuke ‘buren’ naast ons die op de motor door Engeland gereisd waren. Je kunt je voorstellen dat er meer dan meer dan voldoende gespreksstof was.

Wat was het weer fijn om gewoon rechts over de weg te gaan en dan thuis te komen in een opgeruimd huis. En wat is die vloer dan groot! Het vloeroppervlak in de camper is misschien 2 m2 en dan kom je hier in de kamer met een grote, lege vloer. Dat valt dan wel op.

Dan begint het uitpakken. Je wilt eigenlijk het minimale uit de auto halen, maar als snel was die lege vloer gevuld met allerlei zaken die we toch maar naar binnen wilde halen. Nou dan is de boel eigenlijk ook weer snel opgeruimd.

Eerst maar eens het journaal gekeken om te zien wat er in de wereld zoal gebeurt. Dan lekker onder de douche en naar bed.

Het was een hele mooie reis en we zijn blij dat we hem gemaakt hebben. Af en toe was het wat spannend maar we hebben genoten.

Tineke

Ik ook ???

Willemien

Jullie zijn al weer even thuis maar zullen nog wel nagenieten van deze prachtige reis.