jan-en-fini-engeland-2017.reismee.nl

12e, 13e en 14e dag

12e dag:

Vandaag weer helemaal binnendoor met een stuk snelweg omdat er een weg gesloten was. Dat werd wel aangekondigd, maar niet dat je anders moest rijden. Dus geen informatie. Bij het bord moesten we dus omkeren óf via die hele kleine weggetjes gaan. Trouwens ook geen informatie hoe je zou moeten rijden. Dik minpunt! We zijn daarom maar omgekeerd en een heel stuk teruggereden om later via een grotere weg de omleiding te nemen. Gelukkig hebben we een grote atlas, die heel gedetailleerd de wegen laat zien en de Garmin. De atlas is van 1996 die Jan van zijn broer Ben, die inmiddels overleden is, gekregen heeft. Dat is een grote hulp. We zijn er dus toch weer gekomen. Wel met af en toe een schrikpartij. Meestal zijn de Engelsen wel aardige heren/vrouwen in het verkeer maar af en toe zit er ook een asbak bij die je uitscheldt terwijl ie zelf veel te hard rijdt.

Eenmaal van de kust vandaag gingen de wegen op en neer. Met vaker een helling van 20 en 22%. Daar had de Iveco het soms wel hard te halen. Maar met geduld kom je overal.

We hebben weinig gefotografeerd! En nu staan we ergens waar geen internet verbinding te maken is. In een plaatsje (als je het zo mag noemen, meer een gehucht) ten westen van Glastonbury. Bij een pub die The Railway Inn heet. Vanavond spelen ze er bingo en het parkeer terrein staat vol.

Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe (internet?) kansen. Welterusten voor straks.

13e dag

Omdat Glastonbury weer zo’n toerist trap is, zijn we er niet heen gegaan. Wij zijn niet bereid om een hoop geld te betalen om een kerk in te mogen. Dus er aan voorbij gereden. In plaats hiervan gaan we naar het heel veel rustigere Avebury. Ook iets dergelijks. Dat staat voor maandag op het programma. Onderweg kwamen we langs het plaatsje Wells waar ze een grote TESCO (hele grote supermarkt) hebben. Ik had een boodschappenlijstje dus konden we op ons gemak gaan shoppen. Voor Riky een heleboel Wright’s meelmixen meegenomen. Alles wat ze van die soort hadden. Totaal zo’n 7 kilo! Voor mijn broer Peter hebben we een potje Colemans mosterd en ook Colemans mosterdpoeder gevonden. De lijmstift en de lijmoplosser die ik voor mijn snijmachine ‘nodig’ heb, hadden ze er niet. Evenals in een andere giga super Sainsbury. Die moeten we kennelijk bij Lakeland gaan zoeken. Wel hebben we vier kleine schaaltjes clotted cream ingeslagen voor de scones die ik thuis ga bakken en die zitten al in het vriesvak. Ik zocht eigenlijk naar gesteriliseerde maar die vond ik niet. Dan maar ‘gewone’ en in de vriezer gestopt.

De batterij van mijn fototoestel laadt niet meer op en hier hebben ze een fotowinkel. Maar helaas, de man kon me niet helpen. Dus moeten we verder zoeken. Gelukkig maakt mijn smartphone ook goede foto’s maar dat is niet zo uitnodigend.

In Wells was er markt. Leuk! Van alles te koop. Hier hebben we een pasty gekocht en lekker verorberd. Pasty is een lokale hartige lekkernij. Wij kozen voor de spinazie en feta variant, maar er zat hoofdzakelijk veel aardappelstukjes in. Viel wat tegen. Een mooie kathedraal met paleis van de bisschop. Hier door de tuinen gewandeld. Was een leuk, onverwacht uitstapje.

We waren op weg naar het American Museum in Bath. Op advies van de eigenaresse van de boerencamping. Hier hangen o.a. heel veeeeeel mooie oude quilts. Ze laten daar de geschiedenis van de Verenigde Staten zien. Vanaf het begin met de geschiedenis van de burgeroorlog, de slavernij, het separatisme en alle mensen (met foto’s) die daar direct bij betrokken waren. Het museum is gehuisvest in een grote villa met bijgebouwen. Echt zo’n mansion. Mooi ingericht hoewel de routing wat lastig was. Zeker de moeite waard!

Omdat we toch weer eens wilden douchen de enige camping in de buurt gevonden en er was nog een ‘klein’ plekje voor ons. Je zou willen dat je altijd zoveel plaats hebt. Twee nachten geboekt. Aanvankelijk lekker weer maar zondag middag begon het toch weer te betrekken. Lekker de lokale krant van gisteren en wat tijdschriften gelezen, wat gegeten, wat gewandeld, etc. De BBC2 had van 9 tot 11 lokale tijd een heel leuk programma met ‘romantic lovesongs’ en verzoekplaten programma. Hele leuke muziek uit onze jeugd. Later was er een programma over musicals van Broadway. Ook zo’n twee uur met onderbrekingen van het nieuws. Vreselijk wat er in Finland en Barcelona is gebeurd.

Zoals gezegd gaan we morgen naar Avebury, dan naar Salisbury, de kathedraal daar bezichtigen, we komen ook langs Stone Henge en we willen ook naar Wood Henge. Ergens in de rotsen is ook een wit paard van kalksteen ingelegd zien we op de atlas. Gaan we ook naar toe. Een korte rit, maar wel veel te zien.

Tineke

Wat is het leuk om op deze manier "mee te reizen"