jan-en-fini-engeland-2017.reismee.nl

15e dag

Vanaf ons overnachtingsadres op de camping was het niet zo ver naar het Witte Paard in de rotsen. Kennelijk heeft men al duizenden jaren geleden dit beeld in de rotsen ingelegd met kalksteen. Niet zo’n heldere foto vanwege de vochtige lucht. Dit was op weg naar Avebury. Een plaats waar ook grote steenblokken in de grond staan. Deze keer om een dorp heen, in twee kransen met daartussen een gracht en een aarden wal ter verdediging. Lekker gewandeld en de regen stopte langzamerhand. Niet zo’n toeristische attractie als Stonehenge, dat we later zagen met weer een gigantisch parkeerterrein. In Avebury groeien gigantische bomen óp rotsen waardoor het wortelgestel bovengronds ligt.

Koffie gedronken in The Red Lion, waar Jan ooit samen met Cor sliep toen zij zo’n 20 jaar geleden hier waren. Er was veel veranderd in de pub!

De kerk in Avebury is typisch voor de regio. Kerkhof erbij uit de 18e eeuw.

Daarna op weg naar Salisbury om de Magna Carta te zien. Dat is een document van 800 jaar geleden waarin toen al de elementaire rechten van de mens vastgelegd zijn. Het gebouw is prachtig! Er was ook een omgang met daarin een schandpaal. Jan en Troela samen op het schavot.

Ik had ze al heel vaak gezien, maar nooit de gelegenheid gehad om ze te fotograferen. Hier in Engeland hebben ze nog steeds de knipperbollen zoals wij die ook jaren geleden hadden. Vrije doorgang van voetgangers!

Nu op weg naar Amesbury (niet te verwarren met Avebury!) waar Woodhenge is. Dit is een voorloper geweest van Stonehenge. Daar zijn houten palen geplaatst in een kring maar in de loop van de tijd zijn die vergaan en heeft men op de plaatsen waar ze stonden stenen brokken neergezet. Het hele gebied is tamelijk spiritueel voor wie er ontvankelijk voor is.

We zijn nu op onze overnachtingsplek direct aan de Theems. Nog ten westen van Oxford. We hebben lekker in de pub gegeten waar ook live muziek was. Een soort Pim Jacobs ensemble speelde jazz.

Zijn moe en gaan lekker slapen!